Ote pyhien isien sunnuntain ikonista. Kuva: Helsingin ortodoksinen seurakunta

16.12.2022

Kristuksen syntymäjuhlan edellä Kirkkomme viettää pyhien esi-isien ja tämän jälkeen 18.12. pyhien isien sunnuntaita.

”Koittavana sunnuntaina kuulemme luettavan evankeliumilukukappaleen, jossa esitetään Jeesuksen Kristuksen sukuluettelo, kuten se Matteuksen evankeliumissa esitetään. Näin esiintuodaan se, kuinka meidän Vapahtajamme puki ylleen ihmisyyden kaikista niistä sukupolvista, jotka ennen Hänen tuloansa olivat lain alaisuudessa etsineet kerran paratiisissa menetettyä yhteyttä Jumalaan. Kristuksessa meille on suotu tämä paluu Jumalan lapseuteen”, kirjoittaa Itä-Helsingin alueen pastori Joosef Vola Myllypuron ortodoksisen kappelin sivuilla.

Pyhien isien sunnuntai johdattaa näin meidät juuri hetkeen ennen Kristuksen syntymää, siihen orastavaan odotukseen ja kunnioitukseen kaikkia edeltävien sukupolvien Kristuksen esivanhempia, profeettoja, patriarkkoja ja myös hurkaita naisia, esiäitejä kohtaan.

Suomen ortodoksisen kirkon sivuilla Valamon luostarin johtaja, ja aiemmin seurakunnassammekin toiminut arkkimandriitta Mikael kertoo pyhien isien sunnuntain merkityksestä:

”Pyhien isien sunnuntaina muistellaan Vanhaan testamenttiin kirjattua pelastushistoriaa. Vanha testamentti alkaa kertomuksella maailman luomisesta. Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen ja kutsui sen omaan kaltaisuuteensa. Vanha testamentti kertoo myös ihmisen syntiinlankeemuksesta ja paratiisista karkotuksesta sen seurauksena. Jumala kuitenkin lupasi, että syntyy Vapahtaja, joka pelastaa ihmiskunnan.

Pyhiksi esi-isiksi kutsutaan Vanhan testamentin vanhurskaita, jotka tunnetaan Jumalan tahdon täyttäjinä. Pyhät esi-isät osallistuivat pelastushistorian toteuttamisen ja ihmiskunnan kulkuun kohti Jumalaa. Ne pyhät esi-isät, jotka olivat Kristuksen esi-isiä hänen ihmisluontonsa puolesta, ovat saaneet kirkkovuodessa erikseen oman sunnuntainsa, joulua edeltävän sunnuntain.

Näiden kahden Vanhan testamentin pyhien muistolle omistetun sunnuntain kautta kirkko valmistautuu ottamaan vastaan ihmiseksi syntyvän Jumalan, joka ei synny tyhjään vaan vuosituhantisen Vanhan testamentin pelastushistorian huipentumana.

Pyhien isien sunnuntain jumalanpalvelusteksteissä puhutaan erityisen paljon profeetta Danielista ja kolmesta pyhästä nuorukaisesta tulisessa pätsissä. Tulinen pätsi nähdään Kristuksen syntymisen esikuvana, jossa pätsi ja siellä olleen kasteen viileys kuvaa kohtua.

Kertomuksessa kolmesta pyhästä nuorukaisesta pätsissä kerrotaan myös, että pätsissä oli heidän kanssaan myös joku neljäs, ja tämä neljäs oli kirkon ymmärryksen mukaan Jumala.”

Päivän veisuissa viitataan profeetta Danieliin:

”Suuri uskon todistus on tapahtunut: tulen liekeissä ikään kuin veden vilvoittavissa virroissa kolme
pyhää nuorukaista iloitsee. Ja profeetta Daniel niin kuin lampaita jalopeuroja paimentaa. Pyhien isiemme rukouksien tähden pelasta, oi Kristus Jumala, meidän sielumme.”

Käsintehtyä kuvaa te, ylen autuaat, ette palvelleet, vaan kuvaamattoman olennon puolustamina te tulessa kilvoitellen kirkastuitte, sillä sietämättömässä liekissä seisten te huusitte Jumalan puoleen: Kiiruhda, oi armollinen, riennä avuksemme, laupias, sillä Sinä voit kaiken, minkä tahdot.” (Kontakki, 6. sävelmä)

 

Jumalanpalveluksia kaikilla alueilla – liturgia suoratoistona Uspenskin katedraalista

Seurakuntamme kaikilla alueilla toimitetaan sunnuntain aattona, lauantai-iltana vigilia ja sunnuntaina aamulla liturgia. Jumalanpalveluksien ajankohdan voi tarkistaa Jumalanpalveluskalenterista.

Pyhien isien sunnuntain liturgia lähetetään suoratoistona Uspenskin katedraalista seurakunnan YouTube-kanavalle kello 9:55 alkaen. Liturgiassa laulaa Uspenien kvartetti. Lähetyksestä vastaa Digital Palola.

 

Myös lukuisat konsertit ja myyjäiset valmistavat joulun juhlaan. Kooste tapahtumista löytyy Tapahtumakalenterista (valitse tapahtumamuodoksi ”Joulu”) sekä seurakunnan sosiaalisen median kanavista, kuten Helsingin ortodoksinen seurakunta – Facebook-sivulta ja kunkin pyhäkön omilta sivuilta.