Jalkojen pesuun tarkoitettu vati peitettynä liinalla, johon on kirjailtuna kirjoitettu 12 Kristuksen opetuslapsen nimet. Suurta torstaita on kutsuttu kansanomaisesti myös puhtaaksi torstaiksi juuri jalkojen pesemisen vuoksi. Kuva: Helsingin ortodoksinen seurakunta

13.4.2022

Uspenskin katedraalissa toimitetaan suurena torstaina 14.4. kello 12 jumalanpalvelus, jossa Haminan piispa Sergei pesee kahdentoista papin jalat.

Jumalanpalvelus toimitetaan heti suuren torstain kello 9 alkavan ehtoopalveluksen ja liturgian jälkeen.

Jalkojenpesemisen palveluksella on pitkät perinteet. Palvelusta on toimitettu Uspenskin katedraalissa aina kerran vuodessa suurena torstaina vuodesta jo yli 50 vuoden ajan. Ainoastaan koronapandemia aiheutti perinteeseen kahden vuoden tauon.

Jalkojenpesupalveluksessa muistellaan, kuinka Jeesus Kristus pesi ehtoollisen asettamisen yhteydessä opetuslastensa jalat.

Palvelus on poikkeuksellinen, sillä sen kulku on draamallinen, ja se muistuttaakin näytelmää. Jumalanpalveluksessa ei lauleta, vaan käydään vuoropuhelua ja piispa konkreettisesti Kristuksen tavoin pesee pappien jalat.

Jumalanpalveluksen kulku kuvaillaan Suomen ortodoksisen kirkon sivuilla seuraavasti:

Katedraalin keskelle asetetaan palvelusta varten kaksitoista tuolia vastakkain kahteen riviin. Alkurukousten jälkeen kirkkoherra ja muu papisto asettuu kahdentoista apostolin tapaan istumaan tuoleille. Kaikki 12 riisuvat sukan ja kengän oikeasta jalastaan.

Piispa riisuu omoforinsa ja vyöttää itsensä pellavaliinalla. Avustaja kaataa vettä pesuvatiin ja piispa pesee jokaisen apostolia esittävän oikean jalan. Samalla diakoni lukee tapahtumasta kertovan evankeliumijakson (Joh.13:1–17), jonka voi lukea alla.

Jeesuksen ja Simon Pietarin väliseen sananvaihtoon tultaessa evankeliumin luku muuttuu vuoropuheluksi Jeesuksen osaa esittävän piispan ja Simon Pietaria esittävän kirkkoherran välillä.

Lopuksi piispa pukee omoforin takaisin ylleen ja palvelus toimitetaan loppuun.

Jumalanpalvelus on perinteisesti kiinnostanut suurta yleisöä. Valtamediassa, kuten päivän televisiouutisissa, on usein kerrottu, että jalkojenpesupalvelus aloittaa ortodoksien pääsiäisen vieton.


Palveluksen aikana luettava evankeliumijakso, jossa Jeesus Kristus pesee opetuslastensa jalat (Joh.13:1–17):

”Jeesus tiesi, että Isä oli antanut kaiken hänen valtaansa ja että hän oli tullut Jumalan luota ja oli nyt palaamassa hänen luokseen. Niinpä hän nousi aterialta, riisui viittansa ja kietoi vyötäisilleen pellavaliinan. Sitten hän kaatoi vettä pesuastiaan, rupesi pesemään opetuslasten jalkoja ja kuivasi ne vyötäisillään olevalla liinalla.

Kun Jeesus tuli Simon Pietarin kohdalle, tämä sanoi: ”Herra, sinäkö peset minun jalkani?” Jeesus vastasi: ”Tätä, minkä nyt teen, sinä et vielä käsitä, mutta myöhemmin sinä sen ymmärrät.” Pietari sanoi hänelle: ”Sinä et ikinä saa pestä minun jalkojani!” Jeesus vastasi: ”Jos minä en pese sinua, ei sinulla ole sijaa minun luonani.” Silloin Simon Pietari sanoi: ”Herra, älä pese vain jalkojani, pese myös kädet ja pää.” Tähän Jeesus vastasi: ”Se, joka on kylpenyt, ei tarvitse pesua, hän on jo puhdas. Ja te olette puhtaita, ette kuitenkaan kaikki.” Jeesus tiesi, kuka hänet kavaltaisi, ja siksi hän sanoi, etteivät he kaikki olleet puhtaita.

Pestyään heidän jalkansa Jeesus puki viitan ylleen ja asettui taas aterialle. Hän sanoi heille: ”Ymmärrättekö te, mitä teille tein? Te puhuttelette minua opettajaksi ja herraksi, ja oikein teette: sehän minä olen. Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille. Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat.”