21.5.2022

Sokeana syntyneen sunnuntaiksi kutsutaan pääsiäiskauden viimeistä, Kristuksen taivaaseenastumista, helatorstaita edeltävää sunnuntaita, joka on tänä vuonna 22.5.

Sunnuntain nimi viittaa sokeaan mieheen, jonka Jeesus Kristus paransi. Tapahtuma kuvataan Johanneksen evankeliumissa (Joh. 9:1–41).

Jeesus Kristus paransi lukemattoman määrän sairaita.  Miksi siis juuri tämä sokean miehen parantaminen nostetaan kirkkovuoden kalenterissa tällä tavalla esille?

”Ruumiillisen näkökyvyn sijaan kertomuksessa on kyse ensisijaisesti hengellisestä näkökyvystä, siitä millaisina näemme Jumalan, lähimmäisemme ja itsemme”, kirjoittaa seurakuntamme sivuilla julkaistussa tekstissä kanttori Maria Susuna.

Evankeliumin kertomuksessa Kristuksen opetuslapset näkevät aluksi miehen sokeuden olevan Jumalan rangaistusta. Fariseukset taas kohdistavat katseensa siihen, että Jeesus parantaa miehen sapattina. He eivätkä näe lähimmäisen kärsimystä, vaan lain kirjan.

”Fariseukset sokaisi heidän uskonsa lakiin ja perinnäistapoihin. He tuomitsivat tapahtuneen ihmeen ennen kuin olivat edes kunnolla tutkineet sitä. He eivät iloinneet siitä, että sokea sai näkönsä, sillä silloin he olisivat joutuneet tunnustamaan Kristuksen Jumalan mieheksi. Lain opettajina he pitivät itseään muita parempina, ja asemansa säilyttääkseen he tekivät vielä suuremman synnin: kieltäytyvät tunnustamasta Jumalan tekoja. Näin he itse valitsivat hengellisen sokeuden.”

Meidän on helppoa nähdä tapahtumat entistäkin ajankohtaisina Ukrainan sodan valossa. Mihin kohdistamme kirkossa katseemme? Näemmekö lähimmäistemme kärsimyksen ja pyrimmekö auttamaan heitä? Teemmekö perusteettomia olettamuksia Jumalan tahdosta?

Seurakuntamme pappi Lasarus Jalonen käsitteli tällä viikolla julkaistussa radiohartaudessa hengellistä sokeutta juuri Ukrainan sodan näkökulmasta. Olemme hukassa, kun emme näe Kristusta toisessa ihmisessä, isä Lasarus korostaa viitaten erityisesti Venäjän ortodoksisen kirkon päämiehen Moskovan patriarkka Kirillin hengelliseen sokeuteen.  Radiohartauden voi kuunnella Areenasta tästä. 

Sokeana syntyneen sunnuntaina pyhäköissämme lauletaan kontakkia, joka kuvaa päivän todellista sanomaa: ”Sieluni silmät sokeutuneina minä tuleen eteesi, oi Kristus, niin kuin sokeana syntynyt, ja synninkatumuksessa huudan sinulle: ”Sinä olet pimeydessä vaeltaville häikäisevä valkeus.

Suomen ortodoksisen kirkon sivuilla pastori Marko Mäkinen kiteyttää :”Sokeana syntyneen sunnuntai muistuttaa Vapahtajan rististä ja ylösnousemuksesta – pelastuksemme perustasta – sekä helluntain suunnattomasta lahjasta ja Jumalan pelastustahdosta jokaista katuvaa kohtaan. Jumalan kirkkaus ilmaistaan niille, jotka tunnustavat sokeutensa: heidät parannetaan sydämen sokeudesta. Tämän vuoksi sokeana syntyneen sunnuntai on syntejään katuvalle ihmiselle sekä pelastava pääsiäinen että riemullisen helluntain aatto.”

Sokeana syntyneen sunnuntaina toimitetaan jumalanpalveluksia kaikilla seurakuntamme alueilla, ja ajankohdat voi tarkistaa jumalanpalveluskalenterista tai kunkin alueen pyhäkön sivuilta. Mikäli et pääse paikalle jumalanpalvelukseen, radioidaan liturgia 22.5. kello 11 Porista Pyhän apostoli ja evankelista Johannes Teologin kirkosta ja sen voi kuunnella myös Areenasta. 

Aiemmin ilmoitetusta poiketen 22.5. ei lähetetä suoratoistona liturgiaa Uspenskin katedraalista. Seuraavat verkkolähetykset katedraalista ovat helatorstaina 26.5. sekä sunnuntaina 29.5. 

Pääsiäiskauden viimeisenä sunnuntaina 22.5. kello 14 Uspenskin katedraalissa pidetään Kamarikuoro Krysostomoksen konsertti ”Ylösnousemisen päivä”. Konsertissa kuullaan kaksi kantaesitystä: Mikko Sidoroffin pääsiäiskanoni ja Pasi Lyytikäisen Enkeli huusi armoitetulle.

Kristus nousi kuolleista! Totisesti nousi!

Teksti: Vlada Wahlstén
Kuva: Helsingin ortodoksinen seurakunta

Kategoriat Kirkkovuosi Uutiset